Heb jij ook goede voornemens gemaakt voor 2020? En heb je je er tot nu toe aan gehouden? Grote kans dat jouw goede voornemens het eind van de maand niet halen. Hoe lukt het wel? Dat lees je in deze blog.
Blogs Fit

Van goede voornemens naar goede gewoontes

Heb jij ook goede voornemens gemaakt voor 2020? En heb je je er tot nu toe aan gehouden? Grote kans dat jouw goede voornemens het eind van de maand niet halen. Hoe lukt het wel? Dat lees je in deze blog.

Iedereen kent het wel: goede voornemens maken maar je er na een paar weken al niet meer aan houden. Veel mensen willen na de feestdagen weer ‘gezonder gaan leven’. Naar de sportschool, niet meer snoepen, stoppen met roken of de steeds populairdere ‘Dry January’, waarin je een maand geen alcohol drinkt.

Sportscholen draaien een topomzet in de maand januari met al die nieuwe aanmeldingen. Echter, in februari heeft de meerderheid al de handdoek in de ring gegooid. Herkenbaar? Vast wel, want iedereen maakt wel eens goede voornemens waar niets van terecht komt. Hoe kan dat, en vooral: hoe zorg je ervoor dat je je plannen ook echt gaat uitvoeren?

SMART acties

Het belangrijkste om een goed voornemen te laten slagen, is dat het doelgericht en SMART is. Dus: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Wat betekent dat voor jou concreet? Een te groot doel ga je niet redden, een marathon lopen is nog te ver weg als je geen enkele hardloopervaring hebt. Maar ook een niet-specifieke actie, zoals ‘ik wil meer sporten’, zet geen zoden aan de dijk. Zo maak je bijvoorbeeld het goede voornemen om meer te gaan sporten SMART: ‘ik ga vanaf volgende week op maandag- en donderdagavond om 20.00 uur spinning doen.’ Dit is een concrete actie en de kans dat je dit gaat doen is veel groter dan wanneer je het ‘vaag’ houdt.

Plannen

Vaak zetten we onze werkafspraken wel in de agenda, maar onze sportmomenten niet. Het risico is dan groot dat je door de tijd wordt opgeslokt. Voor je het weet is de dag of avond alweer voorbij en heb je je sportmoment gemist. ‘Ik ga morgen wel’, neem je je voor, maar ook dan komt het er niet van. Zet voortaan je sportmomenten ook in je agenda. Een gezonde leefstijl onderhouden is namelijk minstens zo belangrijk als je drukke werkschema. Staat je sportmoment in je agenda, dan kan je er niet per ongeluk iets overheen plannen en krijg je een reminder dat je je sporttas mag inpakken.

Beloning

Wees niet te steng voor jezelf. Vaak hanteren mensen het ‘alles-of-niets-principe’. Zijn ze boos op zichzelf omdat het ze niet gelukt is, of denken ze dat alles verloren is omdat ze niet zijn gegaan. Als je voornemen één dag niet gelukt is, begin de dag daarna met frisse moed en denk niet dat het ‘toch geen zin meer heeft’. Wees lief voor jezelf en stel jezelf een (gezonde) beloning in het verschiet als het je bijvoorbeeld is gelukt om je goede voornemen 1 maand vol te houden.

Vraag hulp

Je hoeft het niet alleen te doen. Als je het moeilijk vindt om ´s avonds niet te snoepen, betrek je partner of gezin erbij als ondersteuning. Vertel het je collega´s zodat ze je kunnen motiveren en niet steeds de snoeppot onder je neus houden. Of ga samen met een vriend of vriendin een sportieve challenge aan. Samen sporten motiveert en is vaak ook leuker. En als je het even moeilijk hebt, praat erover. Dat lucht vaak meteen op en je krijgt er weer nieuwe motivatie van.

Wil je nog meer tips en begeleiding over hoe je je goede voornemens het hele jaar door volhoudt? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan voor de eerste leefstijltips.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze website maak ik gebruik van kleine bestanden (cookies) die ik of andere partijen op je apparaat opslaan. Je hebt het recht om te kiezen of je al dan niet statistische en profileringscookies wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, help je me om je een betere ervaring te bieden. Cookiebeleid