Mijn eerste week als vegan zit erop! Wat waren de moeilijke momenten? Hoe heb ik het ervaren? En ook niet onbelangrijk: kreeg ik wel voldoende voedingsstoffen binnen? Dat lees je in deze blog over week 1.
Blogs Voeding

Week 1 veganchallenge: even omschakelen

Mijn eerste week als vegan zit erop! Wat waren de moeilijke momenten? Hoe heb ik het ervaren? En ook niet onbelangrijk: kreeg ik wel voldoende voedingsstoffen binnen? Dat lees je in deze blog over week 1.

Omdat we thuis spontaan op een woensdagavond besloten dit plantaardige experiment aan te gaan, stond de ochtend van dag 1 de koelkast nog vol met potten kwark, kaas, kipfilet, eieren en boter. Even improviseren dus! Mijn door-de-weeks ontbijt was gelukkig al vegan: ongezoete sojamelk met havermout en fruit. Gelukkig, de dag begon vertrouwd! Maar wat moest ik nou mee naar m’n werk nemen?

Appelstroop en pindakaas

Dan maar boterhammen met pindakaas en appelstroop, het enige dat voorhanden was zo snel. Mijn vriend (en tevens hobbykok) ging meteen los op de avondmaaltijd: chili sin carne met zilvervliesrijst. Erg lekker en ik miste het gehakt totaal niet. Aan het einde van de dag vulde ik de eetmeter in. Conclusie: prima dag, alleen wat kort in calcium.

Ondertussen had vriendlief zich behoorlijk tegoed gedaan op de ‘vegan afdeling’ van de supermarkt. De kwark en kaas voerden we in rap tempo aan onze kinderen, zodat er plek in de koelkast vrij kwam voor doosjes humus, sojayoghurt (meteen een aanbieding waardoor letterlijk de halve koelkast ermee vol lag), tempé en de tools (bieten en linzen) om lekkere bietenburgers mee te maken.

Uit eten als vegan?

Op de avond van dag 2 hadden we al een etentje in een restaurant geplant staan. We spraken af dat even een escape was. Ik bestelde vooral vis, die meteen extra lekker was omdat ik wist dat ik het 2 maanden niet zou eten. Uiteraard bestudeerde ik wel even uitgebreid de kaart om te zien wat de mogelijkheden als vegan in een regulier (Australisch, dus vlees en vis georiënteerd) restaurant zijn. Conclusie: bar weinig! Alleen een vegetarische keuze, maar iets veganistisch stond er niet op. Het lijkt me daarom behoorlijk lastig om als vegan mee met vrienden uit eten te gaan, tenzij je naar een meer veganistisch georiënteerde toko gaat. Dus mijn vraag aan de doorgewinterde vegans: hoe doen jullie dat?

Bietenburgers en zoete aardappelstamppot

Vanaf dag 3 kwamen we er lekker in. Het etentje voelde toen een beetje als cheaten, dus waren we extra gemotiveerd om nu écht volledig plantaardig te eten. En dat ging goed! We aten deze week heerlijke bietenburgers, gemaakt van bieten met linzen en havermout, waarvan we meteen een hele hoop extra maakten die we op brood voor de lunch mee konden nemen (tip!). Heerlijke mie met tempé, pastinaak, boontjes, taugé, paprika en pinda’s. En een verrukkelijke zoete aardappel stamppot met allerlei groenten, dadels en amandelen. Voor de lunch vaak pindakaas met banaan, humus met tomaat en komkommer, of die bietenburgers.

Lichamelijke effect

Wat heeft deze eerste week voor lichamelijk effect gehad? Ik was vooral erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Normaal heb ik snel last van m’n darmen. Dat was na 2 dagen al minder, en deze week heb ik zelfs maar één keer ‘snel’ naar de wc moeten gaan. En dat was voor een hardloopwedstrijd, dus meer door de zenuwen. Normaal moet ik bijna dagelijks wel redelijk rap naar de wc. Een enorme verbetering dus! Verder merk ik dat ik langer vol zit. Waarschijnlijk doordat ik nu meer vezels binnenkrijg. Waar ik eerst veel tussendoortjes at, heb ik nu (meer dan) genoeg aan 3 hoofdmaaltijden. Lichamelijk zie ik nu alleen een paar voordelen en nog geen nadelen.

Een dag uit de Eetmeter


Voedingsstoffen

In de eetmeter (Voedingscentrum) houd ik bij wat ik eet. Omdat ik nu geen vlees eet, ben ik vitamine B12 gaan suppleren. Het meest opvallende is dat ik zie dat ik de eerste dagen te weinig calcium binnen kreeg. Daarom ging ik naast mijn sojamelkontbijt ook nog een bak sojayoghurt aan het menu toevoegen. Daardoor kreeg ik de tweede helft van de week voldoende calcium binnen. De rest van de voedingsstoffen zijn eigenlijk de hele week al keurig netjes! Bij de adviezen in de eetmeter zit super veel in het groen. Vooralsnog is deze veganchallenge dus gezond en verantwoord!

Nu op naar week 2. Er zal vast en zeker een dipje komen, of een sleur in het aantal verschillende gerechten. Laat maar komen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.