Voel jij je vaak futloos en moe? Grote kans dat je eetgewoontes daar deels de oorzaak van zijn. Het eten van (te) veel suikers en verzadigde vetten zorgt voor flinke dips in je energielevel. Wil je je fitter voelen? Lees dan deze 5 simpele tips.
Blogs Fit Voeding

5 eetgewoonten voor meer energie

Voel jij je vaak futloos en moe? Grote kans dat je eetgewoonten daar deels de oorzaak van zijn. Het eten van (te) veel suikers en verzadigde vetten zorgt voor flinke dips in je energielevel. Wil je je fitter voelen? Lees dan deze 5 simpele tips.

Door het eten van suiker stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Even voel je je energiek, maar daarna keldert je bloedsuiker ook weer snel waardoor je direct in een dip schiet. Start je de dag met (te) veel suiker, dan blijven deze schommelingen de hele dag doorgaan. Tijdens zo’n ‘suikerdip’ krijg je automatisch trek om weer nieuwe suikers tot je te nemen, waardoor het zich opnieuw herhaalt en je je niet fit voelt. Door minder suiker te eten, voel je je energieker en fitter én val je makkelijker af. Zeker met diabetes (suikerziekte) is het belangrijk om zo min mogelijk suiker te eten. Hoe doe je dat?


1. Vermijd zoveel mogelijk toegevoegde suikers

Suiker zit in veel bewerkte producten en het is daarom ontzettend lastig om helemaal geen suikers binnen te krijgen. Wat al flink helpt is om geen toegevoegde suikers meer te nemen. Dus geen suiker in je koffie of thee. Vervang je daarnaast ook de gezoete frisdrank voor de light (of zero) variant en mijd je (vers) geperste vruchtensappen en koekjes en gebak, dan ben je al een heel eind op de goede weg!

2. Kies koolhydraten die rijk zijn aan voedingsstoffen

Als je wilt afvallen of je energieker wilt voelen is het zeker niet nodig om koolhydraten te vermijden. Het is wél belangrijk om de juiste koolhydraten te kiezen waar ook nog vezels en voedingsstoffen in zitten. Dus: volkorenbrood in plaats van witbrood, zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, volkoren pasta in plaats van gewone pasta. Deze kleine aanpassingen hebben groot effect op je energielevel. Door volwaardige granen te eten houd je langer een verzadigd gevoel en blijft je bloedsuikerspiegel langer stabiel. Daardoor heb je minder snel trek om te snoepen of snacken én voel je je energieker.

3. Fruit en groenten moet je eten en niet drinken

Groenten- en fruitsappen worden volop gepromoot als gezond, maar door het persen/vermalen gaan veel vezels verloren. Het sap blijft korter in je maag, waardoor je sneller weer trek krijgt. En je krijgt veel meer suikers binnen. Vergelijk maar eens het eten van 1 sinaasappel tegenover 1 glas verse jus. Voor zo’n glas heb je meerdere sinaasappels nodig, waardoor je meer suiker binnen krijgt. Eet fruit en groenten dus los en je zult je energieker voelen.

4. Eet zoveel mogelijk onbewerkte producten

Aan bewerkte producten is vaak suiker en zout toegevoegd. Bijvoorbeeld alle pakjes, zakjes en andere voorbereide levensmiddelen. Maak als het even kan je eigen pastasaus of soep. En eet verse stukken vlees of vis en zo min mogelijk vermaakte burgers of broodbeleg. Hierdoor krijg je minder onnodig suiker en zout binnen.

5. Ontbijt als een keizer

Het spreekwoord is niet voor niets: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Veel mensen slaan het ontbijt over of ontbijten met slechts een cracker omdat ze willen afvallen. Het resultaat: de hele dag een hongergevoel,  een snack- en snoeprisico en een verstoorde hormoonbalans waardoor je minder snel afvalt en juist aankomt. Ontbijt dus rijkelijk, met voldoende koolhydraten én eiwitten. Wat is een goed ontbijt? Bijvoorbeeld 2 of 3 volkoren boterhammen met beleg en een gekookt eitje, of een bak kwark of andere zuivel met havermout en wat fruit. Of mijn favoriet: een ‘flapjack’ (eiwitrijke pannenkoek, zie foto) volgens het recept van Dafne Schippers. Met een stevig ontbijt voel je je de hele dag energieker en grijp je minder snel naar de snoeppot op werk of thuis.

Wil je je energieker voelen en afvallen, dan heb je zeker baat bij deze 5 tips. Je hoeft natuurlijk niet met alle 5 tegelijk te beginnen. Kies de tip die je het makkelijkst kunt uitvoeren en start daarmee. Houd je dat een maand vol, start dan met de volgende tip. Veel succes!

Wil je weten hoe je gezonde tussendoortjes voor onderweg kunt meenemen? Lees dan deze blog.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze website maak ik gebruik van kleine bestanden (cookies) die ik of andere partijen op je apparaat opslaan. Je hebt het recht om te kiezen of je al dan niet statistische en profileringscookies wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, help je me om je een betere ervaring te bieden. Cookiebeleid