6 tips om niet aan te komen

Als je wilt afvallen is niets zo frustrerend dan dat je juist aankomt! Toch gebeurt dat erg vaak. In deze blog geef ik je 6 simpele tips waardoor je niet meer aankomt en je dus makkelijker kunt starten met afvallen.

Je kent het vast wel: afvallen duurt een eeuwigheid, maar let je even niet op, dan zitten de kilo’s er zo weer aan. Enorm frustrerend! Je lichaam is van nature ingesteld op schaarste. Dat maakt het extra lastig om af te vallen. Zodra je even wat minder hard je best doet om af te vallen, zie je dat meteen terug op de weegschaal. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Dat lijkt moeilijker dan het is. Er zij namelijk een aantal simpele trucjes die ervoor zorgen dat je niet zo snel meer aankomt, waardoor het makkelijker voor je wordt om af te vallen. Hieronder zet ik ze voor je op een rij.

Tip 1: zet de thermostaat een paar graden lager

Kou verhoogt je rust metabolisme. Als je het koud hebt, moet je lichaam harder werken om warm te blijven en verbrand je dus zonder er moeite voor te doen méér calorieën in rust. En is ook nog eens beter voor het milieu én je bespaart op je energierekening. Wat wil je nog meer?

Tip 2: Eet regelmatig

Je lichaam wordt aangestuurd door meerdere biologische klokken en die houden nou eenmaal van regelmaat. Als je elke dag op verschillende tijdstippen eet, kom je sneller aan. Zorg dus voor regelmaat in je eetpatroon en houd je daar iedere dag aan. Dat maakt de kans een stuk groter dan je gewicht stabiel blijft en dat je kunt gaan afvallen.

Tip 3: Slaap voldoende ( 7 – 9 uur per nacht)

Slaaptekort ontregelt de verzadigingshormonen. Het hormoon ghreline stimuleert het hongergevoel en wordt extra gestimuleerd bij slaaptekort. Als je voldoende – en regelmatig! – slaapt, worden juist de hormonen gestimuleerd die zorgen dat je langer verzadigd blijft. Voldoende slaap zorgt er dus voor dat je minder snel gaat snacken en snoepen.

Tip 4: Zit minder

Moet je lang zitten op een dag? Onderbreek het zitten dan regelmatig door even op te staan, wat te drinken te halen, een rondje te lopen, of wat dan ook te doen. Hoe minder je zit, hoe meer calorieën je verbrandt. Voorkom dus dat je lang zit op een dag, en je verbranding krijgt een flinke boost.

Tip 5: Eet aan tafel

Door aan tafel te eten, eet je bewuster dan als je bijvoorbeeld voor de tv of achter de computer eet. Ongemerkt stop je dan snel meer in je mond dan nodig is. Door alle eetmomenten aan tafel te houden, eet je niet alleen bewuster, maar heb je ook meteen een rustmoment ingebouwd.

Tip 6: Gebruik kleinere borden

Je kunt jezelf gemakkelijk foppen door kleinere borden te gebruiken. We scheppen automatisch een bord vol en een goed gevuld bord ziet er ook aantrekkelijker uit dan een half leeg bord. Door kleinere borden te gebruiken, ga je automatisch minder eten.

Welke van deze trucjes ga spreekt je het meeste aan? Ik ben erg benieuwd waar jij vandaag nog mee gaat starten! Laat je antwoord achter in een reactie. Veel succes!