Wist je dat touwtje springen een super effectieve manier is om af te vallen? Je verbrandt er per minuut meer calorieën mee dan bij hardlopen of fietsen en je conditie conditie verbetert ook als een trein!
Blogs Fit

Afvallen door touwtje springen

Wist je dat touwtje springen een super effectieve manier is om af te vallen? Je verbrandt er per minuut meer calorieën mee dan bij hardlopen of fietsen en je conditie verbetert ook als een trein!

Als kind sprong ik altijd touwtje op het schoolplein. We deden dan de zogenaamde ‘dubbele draai’, waarbij je twee keer onderdoor draait per sprong. Dagelijks deed ik een gooi om mijn record te verbeteren. Totdat ik naar de middelbare school ging en mijn touw aan de wilgen hing.

Conditie opbouwen

Twee jaar geleden pakte ik het weer op. Ik begon met CrossFit en daar is touwtje springen een vast onderdeel van. Ook daar kwam ik weer in aanraking met de ‘dubbele draai’ (bij crossfit ‘double under’ genoemd). Leuk, dacht ik, dat doe ik wel weer even. Dat viel vies tegen. Ik moest eerst mijn hele springconditie weer opbouwen en zo’n dubbele draai bleek ineens verrekte moeilijk te zijn. Na een minuut springen was ik al helemaal kapot. Toch hield ik vol, en inmiddels springt het weer soepeltjes.

Afvallen en conditie verbeteren

Als je – net als ik – sinds je kindertijd geen touwtje meer hebt gesprongen, is het zeker even wennen. Maar als je volhoudt, wordt het snel erg leuk. Je voel je weer alsof je kind bent en tegelijk ben je met een serieuze workout bezig. Een mooie win-winsituatie! Als je wilt afvallen of je conditie een fikse boost wil geven, zou ik zeggen: bestel een springtouw en ga aan de slag!

Hoe bouw je het op?

Begin met 30 seconden rustig springen. Probeer bij elke spring één keer onderdoor te draaien. Lukt dat nog niet? Doe dan twee kleine hupjes per draai. Spring 30 seconden aan een stuk door en rust dan 30 seconden uit. Herhaal dit een keer of vijf. Je zult merkten dat je – zeker in het begin – dan echt het gevoel hebt dat je flink hebt gesport, terwijl je in feite maar 2,5 minuut actief bent geweest.

Vervolgens bouw je de springduur uit. Eerst naar 45 seconden, daarna naar 1 minuut. Tussendoor houd je steeds een halve minuut rust. Lukt dat aardig een aantal rondes achter elkaar? Voer dan het tempo op en spring sneller.

Variatie

Ben je toe aan meer variatie of uitdaging? Spring dan afwisselend met 1 been, of spring een zijwaarts heen en weer. Goed voor de coördinatie: draai eens achterste voren! Je zult merken hoe lastig dat is. En voor de echte bikkels: probeer de ‘double under’. Tip: draai vanuit je polsen en probeer niet te krampachtig te springen.

Waar moet je op letten?

Bij de aanschaf van een springtouw let je op de juiste lengte. Als je met je voeten op het touw staat, moeten de halters tot je borst komen. Veel sport-springtouwtjes zijn in lengte te verstellen zodat je het makkelijk online bestelt. Voordat je gaat springen, span je je buik- en bij vrouwen de bekkenbodemspieren aan. Heb je overgewicht en snel last van je knieën? Begin rustig en houd de sprongetjes klein en laag.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze website maak ik gebruik van kleine bestanden (cookies) die ik of andere partijen op je apparaat opslaan. Je hebt het recht om te kiezen of je al dan niet statistische en profileringscookies wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, help je me om je een betere ervaring te bieden. Cookiebeleid