Barbecueën kan ook gezond

Grote kans dat je deze zomer weer lekker de barbecue aansteekt. Maar wat als je gezond wilt eten of afvallen en toch van een barbecue wilt genieten? Geen nood: een barbecue kan ook gezond en net zo lekker zijn!

Barbecueën wordt vaak geassocieerd met veel eten. Vooral veel vlees. En natuurlijk een biertje erbij. Niet ideaal als je op je gezondheid wilt letten. Gelukkig kan je ook op een gezondere manier van een barbecue genieten. Hier krijg je een aantal tips om deze zomer uit te proberen.

Gegrilde groenten

Leg bijvoorbeeld een aantal groentespiesjes op de barbecue. Je zult zien dat het niet alleen lekker is, maar ook vullend en super gezond! Dit maak je heel eenvoudig. Kies jouw favoriete groenten en snijd ze in grove stukken. Steek de spies erdoor, even op de barbecue en klaar!

Gevulde paprika

Een gevulde paprika kan in aluminiumfolie ook makkelijk op de barbecue. Vul de paprika met bijvoorbeeld linzen, kikkererwten of kleine stukjes tomaat en feta. Wat kruiden erover, in folie wikkelen en hop zo op de barbecue.

Kies het vlees bewust

Waar vroeger de standaard barbecue bestond uit worstjes, hamburgers en kippenpoten – het liefst in grote hoeveelheden – is het tegenwoordig populairder om te kiezen voor 1 groter stuk goed vlees waar je stukken vanaf snijd voor het hele gezelschap. Dat voorkomt het overeten van mindere kwaliteit vlees en het is ook nog leuker om te bereiden.

Lekker visje

Vis is ideaal voor op de barbecue en ook nog eens super gezond met veel omega 3-vetzuren en eiwitten. Kies jouw favoriete vis en leg het – eventueel in aluminiumfolie – op de barbecue. Een stuk gezonder dan vlees en lekker voor de afwisseling. Ook lekker: spiesjes met schaal- en schelpdieren!

Vermijd overmatig brood

Voor wie wilt afvallen is de schaal met stokbrood – al dan niet met smeersels – een echte valkuil. Barbecueën duurt lang en je krijgt vaak al eerder trek dan dat het vlees, vis of groenten gaar zijn. Als het voorhanden is, kies dan voor volkoren (stok)brood in plaats van wit stokbrood. Houd het bij een paar stukjes, of sla het over.

(Fruit)salade als bijgerecht

Maak – in plaats van het brood – een gezonde en lekkere (fruit)salade. Kies dan wel bewust voor een zo gezond mogelijk salade. Dit is een stuk beter om alvast op te scheppen terwijl je wacht dan dat je de broodmand soldaat maakt.

Drankje erbij?

Heerlijk natuurlijk: een ijskoud biertje erbij. Of een goed glas wijn. Dat kan prima, maar bedenk wel dat het gezondheidsadvies maximaal 1 glas per dag is, maar liever helemaal geen alcohol. Nou ga ik je echt niet je biertje ontzeggen, maar drink er bijvoorbeeld een groot glas lekker (ijs)water bij met verse sinaasappel, citroen, munt of gember erin.

Wil je meer tips om fit te blijven tijdens de zomer? Lees dan deze blog met 10 simpele tips om gezond de zomer door te komen.