Fit de zomer door

Wil je afvallen, gezond eten of meer sporten, maar heb je na de lange lockdown moeite de zomerse verleidingen te weerstaan? Met deze 10 tips blijf je fit tijdens de zomer!

De zomervakantie staat voor de deur en nu de lockdown is opgeheven, de terrassen weer open zijn en je weer op vakantie mag, kom je al snel voor verleidingen te staan. Tot ’s avonds laat op een terrasje of in de tuin aan de rosé of witbier, lekker barbecueën met de buren en ijsjes eten op het strand. Allemaal heerlijk genieten, maar wat als je tegelijk gezond wilt leven?

Verleidingen

Iedereen worstelt wel eens met (ongezonde) verleidingen tijdens de zomerperiode. Het is ook ontzettend moeilijk als als je van  een wijntje, borrelhapje, ijsje of barbecue houdt, om gezonde keuzes te blijven maken. Om maar niet te spreken over de sociale druk waardoor we snel kunnen zwichten en toch voor de bijl gaan.

Ja maar…

‘Ja maar met het warme weer wil ik gewoon genieten.’ ‘Ja maar sporten met 30 graden is écht niet goed voor je hoor.’ Ook de komende weken vertellen we onszelf en elkaar weer een heleboel ‘ja-maars’, waarbij we het ‘goedpraten’ dat we toch kiezen voor een ongezonde leefstijl.

Zomerdoel

Het helpt om een doel voor de zomer te maken. Bijvoorbeeld: ik wil niet aankomen. Om dat te halen, kun je je het niet permitteren om dagelijks los te gaan. Op welke dagen mag je dat wel? En wanneer houd je je aan je gezonde eetschema? Een goede voorbereiding is het halve werk, dus maak dat plan en kom fit de zomer door.

Schuldgevoel

Het probleem is dat veel mensen ongezonde gewoonten associëren met gezelligheid, genieten, en zichzelf verwennen. Terwijl je net zo goed gezondere keuzes als beloning kunt zien. Dat vergt een hoop gewenning én discipline, maar als je eenmaal leert van gezondere keuzes te houden, hoef je je niet meer schuldig te voelen tijdens de vakantie. Want als je dan ongezond eet, en je jezelf óók nog schuldig voelt, is het helemaal vervelend. 

10 tips om gezonder te leven tijdens de zomer

Hoe zorg je ervoor dat je met alle zomerse verleidingen toch gezond kunt leven? Hieronder geef ik je 10 eenvoudige tips zodat je fit tijdens de zomer blijft, én kunt genieten. 

Tip 1: Kies waterijs of yoghurtijs in plaats van roomijs

Tip 2: Drink water met verse citroen, gember of munt als dorstlesser in plaats van frisdrank of alcohol

Tip 3: Kies voor mager vlees (kip), vis of vegetarische spiesjes tijdens een barbecue

Tip 4: Sport ’s ochtends vroeg of later op de avond als het minder heet is, koel jezelf vooraf en achteraf goed en drink voldoende water

Tip 5: Kies eens een salade om voldoende groenten binnen te krijgen als je uit eten gaat

Tip 6: Is er zwemwater in de buurt? Trek voor het ontbijt een half uurtje baantjes. 

Tip 7: Speel (met je kinderen) op het strand, bijvoorbeeld beachball of beachvolley

Tip 8: Maak een zomerse avondwandeling na het eten

Tip 9: Sta op tijd op en zorg voor een gezond ontbijt

Tip 10: Neem waar mogelijk zelf eten mee bij dagtripjes, zodat je onderweg geen junkfood hoeft te halen

Ik wens je een fijne zomer en vergeet ook niet te genieten!