Gezonde tussendoortjes voor onderweg

Je kent het wel: je zit in de auto of de trein en je hebt honger maar er is geen eten voorhanden. Grote kans dat je zwicht voor die lekkere reep uit de stationskiosk of benzinepomp. Zonde, want je kunt zelf makkelijk lekker en gezonde tussendoortjes meenemen. Hoe? Dat lees je hier. Ook handig voor onderweg op vakantie!

Als je honger hebt is het nog moeilijker om ongezonde verleidingen te weerstaan. Ik ken het zelf maar al te goed. Ik heb snel last van lage bloedsuikers en heb daarom altijd iets te eten mee voor onderweg. Makkelijk: gooi gewoon een liga in je tas. Maar die zit propvol suikers dus liever kies je iets gezonds. Wat heb je nodig om gezonde tussendoortjes mee te nemen?

Plannen!

Ten eerste ontkom je er niet aan om vooruit te plannen als je iets gezonds voor onderweg mee wilt nemen. Hoe lang ben je van huis? Voor welke eetmomenten moet je iets meenemen? Wat krijg je ter plaatse wellicht nog? Wat blijft lekker als je het een dag in je tas meeneemt? En wat is dan ook nog gezond? Veel mensen verlaten het huis zonder hier vooraf over na te denken. Het gevolg: acute trek en grijpen naar wat ter plekke voor handen is. Plannen is echt dé tip voor wie een gezonde leefstijl wilt.

Kennis over voeding

Om te weten wat gezond is heb je kennis over voeding nodig. Je hoeft echt geen diëtist te worden, maar een beetje basiskennis maakt je een stuk wijzer (en gezonder!). Om je even een idee te geven wat gezond is, hier een aantal vuistregels op een rijtje:

Hoe meer iets ‘bewerkt’ is, hoe groter de kans dat er suiker (en andere meuk) aan toe is gevoegd.
Ongezouten noten zijn beter dan gezouten noten.
Volkorenbrood is beter dan witbrood.
Fruit is beter dan een vers sapje.
Losse groente is beter dan een groentesapje.
Zuivel eet je zoveel mogelijk zonder toevoegingen (alleen neemt het wat lastig mee).
Zelfgemaakte tussendoortjes zijn (vaak) beter dan voorverpakte reepjes.

Tegenwoordig zijn er zoveel handige tupperwarebakjes in alle soorten en maten. Zo neem je makkelijk een bakje cherrytomaatjes, paprika of komkommer mee. Ook lekker: een bakje ongezouten noten met vijgen. Of je bereid een salade voor jezelf in zo’n handige meeneem saladebak.

Zelfgemaakte tussendoortjes

Houd je van bakken en maak je graag je tussendoortjes zelf? Ideaal, want dan weet je precies wat erin zit. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk havermoutballetjes maken als snack voor onderweg. Daarmee krijg je snelle energie, maar ze zijn door de havermout en pindakaas (vezels, eiwitten en goede vetten) beter dan een voorverpakte energiereep of liga.

Nog een favoriet van mij: bananenbrood. Dat kun je bakken, in plakken snijden en invriezen zodat je op de dagen dat je het nodig hebt, een lekkere plak bananenbrood meeneemt voor onderweg. Als je dan ook nog de suikerloze variant maakt, zit je helemaal goed! Ok, lekker, maar hoe maak je het?

Havermoutballetjes

Doe zo’n 100 gram havermout in een kom, voeg een paar eetlepels 100% pindakaas toe, eventueel wat gemalen ongezouten noten en wat geprakte banaan of gedroogde vruchten (cranberry, dadel, rozijn). Kneed het tot het één plakkerig geheel is en draai er balletjes van. Laat die even opstijven in de koelkast en klaar is kees! Tip: je kunt aan de balletjes toevoegen wat je wilt. Probeer ze ook eens met sesamzaad, of stukjes 90% pure chocolade erin. Mmmmmmm….

Bananenbrood (zonder suiker)

Ik maak bananenbrood altijd met een mix tussen amandelmeel en havermout. Je kunt er ook voor kiezen om een van de twee te gebruiken. In plaats van suiker voeg ik een handje dadels toe. Als je helemaal geen suikers wilt hebben, laat je de dadels achterwegen.

Doe 100 gram amandelmeel en 50 gram havermout samen in een kom.
Pureer een handje dadels samen met 3 grote bananen.
Mix 3 eieren met een snufje zout in een kom.
Voeg al kloppend het bananenmengsel aan de geklopte eieren toe.
Voeg vervolgens ook het mengsel van amandelmeel en havermout eraan toe.
Klopt door tot het een geheel is.
Voeg 1,5 theelepel bakpoeder toe en giet het in een cakevorm.
Afhankelijk van je oven bak je het bananenbrood zo’n 45-50 minuten op 175 graden (hetelucht).
Et voilá: een overheerlijk bananenbrood waarvan je zeker 10 plakken gezonde tussendoortjes snijdt!

Veel plezier onderweg en eet smakelijk!