Langdurig zitten is niet goed voor je. Zelfs door je ‘s avonds flink in het zweet te werken, kun je de negatieve gevolgen van een hele dag zitten niet compenseren. Dat los ik op door een lunchwandeling standaard in mijn agenda te zetten. Wat zijn de voordelen daarvan?
Blogs Fit

Fit op het werk met een lunchwandeling

Langdurig zitten is niet goed voor je. Zelfs door je ‘s avonds flink in het zweet te werken, kun je de negatieve gevolgen van een hele dag zitten niet compenseren. Dat los ik op door een lunchwandeling standaard in mijn agenda te zetten. Wat zijn de voordelen van een lunchwandeling tijdens het werk?

De computer is een mooie uitvinding geweest, alleen verschrikkelijk slecht voor onze gezondheid. Door dat apparaat zijn veel van ons tijdens een werkdag gedoemd om achter een bureau te zitten in een onnatuurlijke houding. Ook tijdens het eten zitten we, ‘s avonds op de bank voor de tv, in onze vrije tijd op een verjaardag. Nederlanders zitten gemiddeld zo’n 9,7 uur per dag, langer dan dat we slapen!

Zitten minder schadelijk dan roken

Waarom is zitten zo slecht voor ons? In de zithouding schakelen we onze spieren als het ware uit: de stoel neemt hun functie over. We zitten in een houding die de flexibiliteit niet ten goede komt, onze longen hoeven minder hard te werken. Ons lichaam gaat als het ware in de time-out modus. Dit leidt tot hoofdpijn, schouder- en rugklachten en een groter risico op diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Hidde van der Ploeg van VUmc doet al jaren onderzoek naar de effecten van zitten op het lichaam. Hij toonde aan dat mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten 15% meer kans hebben om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. “Maar”, zegt hij, “zitten is zeker niet het nieuwe roken. Want een beetje roken is al slecht, en tot 8 uur per dag zitten vallen de schadelijke effecten nog mee. Pas als iemand meer dan 8 uur per dag zit, lopen de risico’s snel op.” Als je een zittend beroep hebt, kom je daar al snel aan.

Bewegen tijdens werktijd

Hoe voorkom je dat? Door in beweging te komen! vraag of je werkgever wil investeren in zit-stabureau’s of deskbikes. Probeer tijdens een werkdag minstens elk uur je werkzaamheden te onderbreken door vijf minuten te bewegen. Beter nog is elk half uur even op te staan en even naar het koffieautomaat te lopen of de wc. En plan halverwege je dag een blok van een 20-30 minuten in om langer te bewegen, zoals een lunchwandeling, of desnoods een stukje fietsen. Dat heeft meteen een bijkomend voordeel: door blootstelling aan daglicht word je biologische klok weer gereset, waardoor je makkelijker in slaap komt. Ook maakt je lichaam meer vitamine D aan. Regent het, of heb je minder tijd? Loop dan eens de trappen op en neer. Je zult zien dat je lichaam meteen weer ‘aan gaat staan’.

Lunchwandeling

Ikzelf doe elke werkdag een lunchwandeling en elke donderdag een lunchrun. Dat staat vast in m’n agenda, dus niemand kan daar overheen plannen. Te druk om pauze te nemen? Dan plan je je werkzaamheden niet goed of heb je te veel werk aangenomen. Als je geen tijd hebt om goed voor jezelf te zorgen, gaat er echt iets mis. Als je een goede leidinggevende hebt, zal deze een lunchwandeling aanmoedigen, of zelfs verplicht stellen. Want fitte medewerkers zijn stukken productiever dan medewerkers die de hele dag achter de computer blijven zitten!

Wil jij ook fitte en productieve medewerkers binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze website maak ik gebruik van kleine bestanden (cookies) die ik of andere partijen op je apparaat opslaan. Je hebt het recht om te kiezen of je al dan niet statistische en profileringscookies wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, help je me om je een betere ervaring te bieden. Cookiebeleid