Blogs Fit

Slaap en een gezonde leefstijl

Slaap is cruciaal voor je immuunsysteem. Zelfs één nacht slecht slapen maakt je al vatbaarder voor virussen. Een simpele verkoudheid, maar ook het coronavirus ligt dan op de loer. Fit met Eva geeft je 9 tips om beter te slapen zodat je je weerstand optimaal houdt.

Door voldoende te slapen, kun je je wapenen tegen virusinfecties. We hebben ongeveer 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. De kritieke ondergrens is 6 uur. Toch slaapt een derde van de Nederlanders structureel te kort en heeft maar liefst 8% een slaapprobleem. Dat is wanneer je langdurig meer dan drie dagen per week moeite met inslapen of doorslapen, te vroeg of juist te laat wakker woerden, én daar overdag last van hebt.

Wat doet slaaptekort met je lichaam?

Wat doet slaaptekort dan met je lichaam en waarom is het zo slecht voor ons? Als je slecht slaapt slaat je lichaam extra vet op en je spieren worden eerder afgebroken. Slaaptekort heeft direct effect op je hormoonstofwisseling en bioritme, waardoor je meer trek krijgt in zoet en vet eten. Slaaptekort  zorgt er dus voor dat je sneller aankomt, en het maakt afvallen extra lastig!

Vatbaar voor het coronavirus

Daarnaast werkt je geheugen minder goed en word je emotioneler en raak je sneller geïrriteerd. Ook ben je vatbaarder voor infectieziektes. Je krijg dus sneller die verkoudheid of het coronavirus. Het risico op hart- en vaatziekten stijgt en je gaat er letterlijk ouder uitzien omdat slaap zorgt voor een reparatie en hydratatie van de huid.

Nog een nadeel van slaaptekort dat we vaak vergeten is het verhoogde risico op een verkeersongeval. Rijden na een nachtje doorhalen is gevaarlijker dan met alcohol op achter het stuur kruipen. Alcohol vermindert je reactievermogen, maar slaaptekort leidt tot microslaapjes. Daarbij val je als het ware een paar seconden volledig weg, en dan kún je niet eens meer reageren. Ontzettend gevaarlijk in het verkeer! Reden te meer om niet oververmoeid achter het stuur te kruipen.

Negen tips voor betere slaap

Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je lekker die 7 tot 9 uur slaap pakt. Maar wat doe je dan als je regelmatig ’s nachts naar het plafond ligt te staren? Ik geef je 9 praktische tips.

1. Leg je mobiel weg en zet de tv uit
Heel leuk de moderne technologie, maar door het licht van mobiele telefoons, tablets en tv’s komt de melatonineproductie niet op gang. En laat dat net het hormoon zijn dat er voor zorgt dat je lekker in slaap valt. Lees dus liever een boek in het uur voordat je gaat slapen.

2. Zorg voor voldoende beweging overdag
Overdag bewegen of sporten zorgt ervoor dat je ’s avonds makkelijker in slaap valt.

3. Drink geen cafeïne houdende dranken na het middaguur
Cafeïne (dat zit in koffie en thee) maakt je alert en dat wil je juist niét zijn als je gaat slapen. Drink na het middaguur liever geen cafeïne meer en zeker niet na het avondeten.

4. Zorg dat je voldoende daglicht ziet
Als je overdag buiten komt, wordt je biologische klok gelijkgezet. Dat zorgt er voor dat je makkelijker in slaap valt. Het ‘beste’ daglicht pak je tussen 10.00 en 14.00 uur mee.

5. Vermijd intensief bewegen vlak voor het slapen gaan
Sporten is goed voor je, maar lig je vaak wakker en sport je ’s avonds laat? Vlak voor het slapen wil je lichaam tot rust komen en afkoelen. Sporten doe je dus liever eerder op de avond.

6. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed
En sta op hetzelfde tijdstip op. Ons lichaam gedijd het beste bij regelmaat. Als je elke dag ongeveer om dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat, is de kans dat je goed slaap het grootste.

7. Verlaag je stresslevel
Stress en piekeren houden je wakker. Probeer stress dus zoveel mogelijk te vermijden. Veel bewegen helpt daarbij. Wil je nog meer tips om stress te verminderen? Neem dan contact op.

8. Zorg voor een goed bed en een koele en donkere slaapkamer
De ideale slaapkamer heeft een temperatuur van 18 graden met verduisterende gordijnen en een heerlijk bed waar je lekker in ligt. Zeker in de zomer is dit een uitdaging, maar een goed bed en goede gordijnen zijn zeker de investering waard.

9. Drink geen alcohol
Door alcohol val je wel sneller in slaap, maar je slaapt minder diep en je slaap is minder kwalitatief. Dat effect is al meetbaar na één glaasje. Wil je beter slapen? Dan is het laten staan van alcoholische versnaperingen zeker de moeite waard.

Bekijk ook de vlog over slaap die ik speciaal voor hardloopvereniging Running Holland maakte.

Slaap je slecht en wil je je leefstijl verbeteren? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op deze website maak ik gebruik van kleine bestanden (cookies) die ik of andere partijen op je apparaat opslaan. Je hebt het recht om te kiezen of je al dan niet statistische en profileringscookies wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, help je me om je een betere ervaring te bieden. Cookiebeleid