Suikermaxdag: kinderen steeds dikker

Foodwatch roept 9 juli uit tot #suikermaxdag. Kinderen van 4-8 jaar zitten vandaag al aan de suikermax voor het hele jaar. Het grijpt me aan dat kinderen steeds dikker worden. Waardoor komt dat?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een aanbevolen maximum berekent hoeveel suiker iemand idealiter per jaar mag binnenkrijgen. Kinderen van 4-8 jaar bereiken die max het eerst. Erg zorgelijk, want te veel suiker binnenkrijgen verhoogt het risico op obesitas en diabetes op latere leeftijd!

Levenslang gevecht tegen de kilo’s

Als ik om me heen kijk, valt het me op dat kinderen steeds dikker worden. Voor het eerst realiseerde ik me dat toen mijn oudste zoon met zwemles begon. Zoveel kindjes met dikke buiken, dikke armen en benen die zich soms al bijna ‘waggelend’ voortbewegen. Dat grijpt me echt aan, want deze kinderen kiezen hier niet zelf voor. Het zijn de ouders die verantwoordelijk voor ze zijn.

Het grijpt me aan omdat ik weet dat zij hun leven lang een gevecht tegen de kilo’s hebben. Als je lichaam eenmaal dik is, maakt het afvallen vele malen moeilijker. En iemand die op z’n 4e al overgewicht heeft, gaat het later moeilijk krijgen om naar een gezond gewicht te werken.

Hoe kan het dat kinderen steeds dikker worden en zoveel meer suiker binnen krijgen? Vroeger aten we toch ook een koekje bij de thee en taart bij een verjaardag? Daarbij spelen meerdere factoren een rol.

Minder bewegen

We worden steeds inactiever. Vroeger had je geen iPad en Netflix. Je speelde buiten, bouwde hutten en sprong over slootjes. Ja, ook midden in de winter. Nu zitten kinderen na school of kinderdagverblijf steeds meer aan schermpjes gekluisterd. Niet-bewegen draagt er ook aan bij dat je sneller trek krijg in iets zoets en dus sneller om een snoepje gaat zeuren.

Overal zit suiker in

De suikerhoudende producten worden je bijna om de oren gegooid. In de supermarkt is de keuze overweldigend. Waar je vroeger 1 soort ‘pauzekoek’ had, heb je er nu wel 50. Allemaal claimen ze ‘gezond’ te zijn, maar in werkelijkheid barsten ze van de suikers. Om nog maar te zwijgen over alle energiedrankjes en andere zoete meuk, zoals toetjes, vruchtensappen, ontbijtgranen. Je moet van goeden huize komen om niet te veel suiker binnen te krijgen.

Onwetendheid

Een deel van het probleem zit hem in de onwetendheid van de ouders. Versgeperste jus bij het ontbijt lijkt goed, maar in werkelijkheid geef je je kind een suikerbom. Een losse sinaasappel eten is vele malen beter. De trend om ‘gezonde’ fruit- en groentesappen te drinken helpt ook niet echt mee. Ja, je krijgt er vitaminen mee binnen, maar daar is ook alles mee gezegd. Het verzadigd niet en het bevat minder vezels dan losse fruit of groenten. Maar er zijn ook nog genoeg ouders die denken dat een pakje appelsap gezond is omdat er een appel op staat. Voor kinderen is er maar 1 drank die gezond is, en dat is water. Met soms een glaasje melk erbij.

Gezond is duurder

De overheid werkt ook niet bepaald mee. Ze claimen aan ‘preventie’ te doen, maar gezonde keuzes zijn nog altijd (fors) duurder dan ongezonde keuzes in de supermarkt. Tijdens mijn opleiding moest ik eens een gezonde maaltijd voor 4 personen samenstellen, die maximaal 6 euro mocht kosten. In totaal dus, niet per persoon. Als je niet alle aanbiedingsfolders nauwlettend bijhoud, naar verschillende winkels gaat om de goedkoopste deals te scoren én ook nog eens redelijk goed kan koken, is het vrijwel onmogelijk om met een kleine beurs gezond te eten. Dus overheid: doe daar nou eens echt iets aan! Hup, invoeren die ‘hamburgertax’ en maak gezonde producten goedkoper.

Wat te doen?

Dus wat moet je nou doen als je kinderen tussen de 4-8 jaar hebt? Hen enkel nog droog brood geven tot het eind van het jaar? Kan niet, ook daar zit suiker in! Probeer daarom bewust te worden van alle producten waar suiker aan is toegevoegd, vermijd producten met een te hoog suikergehalte, spoor aan tot veel beweging en geef water als eerste keuze drank.

Heb je een kind die te dik is en wil je advies of begeleiding? Neem dan gerust contact met me op om aan een gezonde toekomst te werken.